Terkini : BR1M 2016 telah di kreditkan ke akaun .. Sila semak di sini

Pemohon baru dan penerima sedia ada boleh membuat semakan status permohonan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2016 secara online bagi mengetahui sama ada permohonan yang dibuat telah diluluskan atau berjaya
Bagaimanapun, keputusan status permohonan tersebut mungkin mengambil sedikit masa kerana maklumat pemohon akan melalui beberapa prosedur semakan dan verifikasi kelayakan dari agensi-agensi terlibat yang ditetapkan oleh Kementerian Kewangan Malaysia
Maklumat pemohon akan disemak dengan agensi yang ditetapkan oleh Kementerian Kewangan Malaysia seperti berikut
Invalid Domain Name

BilNama AgensiBilNama Agensi
1Jabatan Pendaftaran Negara7Polis Diraja Malaysia
2Angkatan Tentera Malaysia8Kumpulan Wang Simpanan Pekerja
3Jabatan Akauntan Negara Malaysia9Kumpulan Wang Amanah Pencen
4Jabatan Perkhidmatan Awam10Jabatan Pengangkutan Jalan
5Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia11Kementerian Pendidikan Tinggi
6Jabatan Agama Islam Negeri12Suruhanjaya Syarikat Malaysia
CARA MEMBUAT SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BR1M 2016
Pemohon boleh membuat semakan tersebut secara atas talian (online) dengan mengikuti langkah-langkah mudah seperti berikut

Langkah 1
Layari sistem semakan status permohonan e-BR1M tahun 2016
Sila layariTunjukAplikasi Sistem Semakan Status Permohonan BR1M 2016
Keputusan E BR1M 2016 1
Langkah 2
Sila masukkan atau lengkapkan No. Mykad anda di ruang yang tersedia
Klik pada butang Semakan Status Permohonan
Sebelum berjaya mengakses sepenuhnya aplikasi sistem semakan online anda diminta untuk menjawab soalan keselamatan contohnya seperti pada lampiran
Keputusan E BR1M 2016 2
Soalan Keselamatan
Pemohon wajib menjawab 2 soalan keselamatan dengan betul sebelum dibenarkan membuat semakan status
Soalan keselamatan dan jawapan soalan keselamatan adalah berdasarkan maklumat yang diisi oleh pemohon
Jika jawapan yang diberikan salah, pemohon hanya boleh mencuba sebanyak 3 jenis soalan untuk menjawab soalan keselamatan
Jika jawapan yang diberikan masih salah, peringatan akan dipaparkan
Paparan Status Permohonan
Setelah berjaya melepasi peringkat ini, status permohonan anda akan diberitahu dan dipaparkan selain boleh mencetak lampiran tersebut
Keputusan E BR1M 2016 3
Nota Saranan
Jika anda menghadapi masalah seperti tidak dapat membuat semakan secara online, sila rujuk kepada cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDNM) berdekatan
Sila bawa bersama salinan pengenalan pemohon, pasangan dan tanggungan
Pemohon atau penerima yang mempunyai pertanyaan boleh menghubungi talian bebas tol 1800-88-2716 (LHDNM) atau 03-8882 4565/4566 (Kementerian Kewangan) ataupun emel ke br1m@treasury.gov.my
Soalan LazimJawapan
Selepas saya membuat semakan , saya mendapati status permohonan saya [Diterima]Status ini menunjukkan permohonan anda telah berjaya didaftar dan akan melalui peringkat seterusnya
Status Permohonan Saya [Dalam Proses]Ia menunjukkan bahawa permohonan anda dalam proses semakan dan verifikasi kelayakan
Sila membuat semakan dari semasa ke semasa untuk status terkini
Status Permohonan Saya [Lulus]
Status tersebut menunjukkan permohonan anda diluluskan atau berjaya
Status Permohonan Saya [Tidak Lulus]
Status tersebut menunjukkan permohonan anda tidak diluluskan atau tidak berjaya
Saya ingin membuat semakan tetapi data menunjukkan no Mykad tidak wujud walaupun sebelum ini saya telah melengkapkan dan menghantar permohonan
Jika anda mengalami situasi ini, anda perlu berhubung terus kepada cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDNM) berdekatan dan nyatakan masalah anda
Permohonan saya diluluskan. Bila saya akan dapat duit BR1M
Bagi kategori bujang ia akan dibayar sekaligus mulai 28 Januari 2016

Kategori isirumah akan menerima pembayaran secara berfasa dalam tempoh setahun

Kenapa rakan, saudara mara saya sudah dapat duit BR1M tetapi saya belum lagi, permohonan saya sudah disahkan diluluskan
Pembayaran akan dibuat secara berperingkat-peringkat, sila nantikan giliran pembayaran untuk anda

Untuk mengemukakan sebarang aduan sekiranya duit BR1M belum dapat dari tarikh yang sepatutnya diterima, sila rujukTunjukAduan Masalah Duit BR1M 2016 Belum Dapat Pastikan Guna Saluran yang Betul
Cara pembayaran diterima?
Duit BR1M akan disalurkan terus ke akaun bank simpanan penerima secara berperingkat-peringkat sekiranya memberikan maklumat no akaun semasa membuat permohonan atau pengemaskinian

Manakala sebahagian kecil penerima yang belum memiliki akaun bank akan menerima BR1M dalam bentuk baucar
Kecepatan pengkreditan duit bantuan Brim ke dalam akaun simpanan turut bergantung kepada sistem bank penerima
Penerimaan duit BR1M dalam bentuk baucar berkemungkinan lewat berbanding penerima yang memilih pembayaran BR1M disalurkan melalui akaun simpanan bank

Boleh saya tahu punca permohonan tidak diluluskan atau tidak berjaya
Bolehkah saya membuat rayuan selepas permohanan saya disahkan tidak berjaya
Berkenaan perkara ini, nantikan pengumuman lanjut daripada kerajaan yang akan dihebahkan oleh media rasmi (media arus perdana)
Adakah surat pemberitahuan status permohonan akan dihantar ke alamat pemohon atau penerima
Ya, pemohon atau penerima turut dimaklumkan mengenai status dan maklumat lengkap BR1M menerusi surat pemberitahuan yang akan dihantar ke alamat yang ada dalam rekod data
Bagaimana waris boleh membuat tuntutan Skim Khairat Kematian untuk BR1M 2016 dan apakah prosedur dan dokumen yang diperlukan
Saya memerlukan keterangan lanjut sebab info-info yang dinyatakan tiada kaitan langsung dengan masalah BR1M saya
Anda disarankan menghubungi talian bebas tol 1800-88-2716 (LHDNM) atau 03-8882 4565/4566 (Kementerian Kewangan) ataupun terus ke cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDNM) berdekatan

NOTA PENERANGAN MENGENAI STATUS PERMOHONAN
StatusPenerangan
Permohonan DiterimaPermohonan Anda Telah Berjaya Didaftar
Permohonan Dalam ProsesPermohonan Anda Dalam Proses Semakan Dan Verifikasi Kelayakan
Permohonan LulusPermohonan Anda Telah Diluluskan/ Berjaya
Permohonan Tidak LulusPermohonan Anda Tidak Diluluskan/ Tidak Berjaya
Respon Keputusan Permohonan BR1M 2016
Notis dan surat makluman lulus atau gagal akan diposkan kepada pemohon mulai minggu terakhir bulan Januari 2016
Bagi setiap permohonan yang berjaya pembayaran akan dibuat secara berperingkat mulai 28 Januari 2016

Credit : Planetmedias
Share on Google Plus

About Kraiboys

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

3 ulasan:

  1. slm, sy nk bertanya, sekiranya saya tersalah memberi nombor akaun bank yang tidak aktif, sedangkan permohonan telah lulus, apabila sy ke bank berkenaan, pegawai bank memberitahu saya yang akaun tersebut sudah tidak aktif, apakah ada cara lain untuk saya dapatkan kembali duit br1m 2016 saya ini?

    BalasPadam
  2. Halo,
    saya mendapat email Anda baik-baik saja, saya ingin Anda tahu bahwa Anda mengirim pembayaran RP 1.300.000. oleh western union atau uang gram sehingga Anda bisa mendapatkan pinjaman Anda ditransfer ke rekening bank Anda hari ini.

    BAWAH ADALAH WESTERN UNION INFORMASI ANDA KIRIM PEMBAYARAN DARI RP 1.300.000.

    RECEIVERS NAMA: UWADIA BABATUNDE JEREMIA

    RECEIVERS COUNTRY: NIGERIA

    RECEIVERS NEGARA: DELTA STATE

    TEXT PERTANYAAN: GOD

    JAWABAN: GOD

    KONTAK ALAMAT: 23 BARU DELTA STATE ROAD LAGOS Asaba

    Telepon: 0814775822

    KODE POS: 234

    Nomor registrasi: 01-44365

    Begitu Anda telah mengirim pembayaran RP 1.300.000., Hormat saya mengirimkan salinan scan bukti pembayaran sehingga Anda bisa mendapatkan pinjaman Anda ditransfer ke Anda sekarang.
    terima kasih dan Tuhan memberkati Anda,
    Mrs Merit Harapan

    BalasPadam
  3. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

    BalasPadam